28 March, 2025
Policies
Här kan du läsa om Adapts uppförandekod/policies. Vi har fem olika policies som vi anser vara viktiga för vårt samlade kvalitets- och utvecklingsarbete:
Tillsammans utgör de vår uppförandekod.
Vi har också en policy för integtritet och kakor på vår webbsida:
I våra policies talar vi om Adapt. När vi gör det handlar det alltid om samtliga bolag och affärsenheter som ägs av moderbolaget. Det avser också samtliga anställda, oavsett position. Till våra policies har vi också en visselblåsarrekommendation så att en anställd på Adapt kan vara trygg i att det finns en möjlighet att påtala oegentligheter anonymt, utan risk.
Etik och ansvar
Denna policy ska ses som ett styrande principdokument. Policyn gäller Adapt ABs samtliga hel- och delägda bolag likväl som samtliga anställda och fast kontrakterade medarbetare. Med ”Adapt” nedan avses samtliga bolag och medarbetare.
Övergripande etik och ansvar
Adapt ska alltid verka för att vara och upplevas som en god samhällsmedborgare och förebild i vår bransch. Detta innebär att värna om grundläggande demokratiska principer, alla människors lika värde, ett jämställt samhälle berikat av kulturell och etnisk mångfald.
Vi vet och vill att denna grundläggande etiska hållning ska prägla vårt bolag och våra interna och externa relationer. Vi tar ansvar för att upprätthålla en mycket god standard i dessa frågor, ett ansvar som gäller hela bolagsgruppen och samtliga medarbetare.
Adapts etiska riktlinjer
Förutom ovan nämnda etiska ansvarshållning tillämpar Adapt ingen specifik inkluderande eller exkluderande hållning för exempelvis vilka kunder vi arbetar med eller vilka uppdrag vi hanterar. Detta bedöms istället från fall till fall med ovan nämnda övergripande etiska hållning som utgångspunkt.
Medarbetarens rättigheter
Varje enskild medarbetare har rätt att avstå från att arbeta med en kund eller ett uppdrag på basis av personliga etiska principer. Denna rättighet förutsätter dock att medarbetaren har meddelat sådana ställningstaganden till arbetsgivaren i förtid. Om det inte har gjorts kan Adapt komma att åberopa arbetsplikt om en situation inte går att lösa på annat sätt.
Övrigt
Samtliga medarbetare, företagsledningen inkluderad, är skyldiga att utan dröjsmål varsla om ett brott mot eller avsteg från företagets etiska riktlinjer kan misstänkas. Man gör det genom att kontakta företagets skyddsombud, sin närmsta chef eller annan lämplig person. Ingen kan under några omständigheter straffas eller sanktioneras för ett sådant varsel
Diskrimineringspolicy
Vi är stolta över varandra och den företagskultur som vi har skapat gemensamt. Våra medarbetare och vår kultur är vad som gör Adapt till vad det är är; ett bolag präglat av ett starkt Driv, hög Prestation och som skapar starka Upplevelser. Det är viktiga rättesnören och värden som vi värnar. Nedan följer vår diskrimineringspolicy.
Adapt utgår från allas lika värde och ska ta tillvara alla medarbetares kompetenser och ha en rättvis fördelning av makt och inflytande oavsett: kön, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder.
Adapts företagskultur ska präglas av ett öppet klimat där alla medarbetare ska behandlas och värderas lika och ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Detta gäller oavkortat samtliga diskrimineringsgrunder.
Alla medarbetare har lika ansvar att verka för att Adapt ska vara ett föredöme när det handlar om att vara ett bolag som värderar alla människor lika. Det gäller inom såväl utanför vår bransch.
Vår ambition är att vårt arbete mot diskriminering i alla dess former ska vara ett aktivt arbete i våra bolag på samtliga organisatoriska nivåer. Det ska uppmuntras och understödjas av vår ledning och integreras i vårt arbete med till exempel rekrytering, arbetsmiljöarbete, medarbetarsamtal och det ska följas upp regelbundet.
I allmänhet – och i synnerhet när det gäller frågor om jämställdhet och mångfald – är det vår målsättning att Adapt har en bra representation och diskrimineringspolicy som speglar samhället och våra ideal i fråga om medarbetare, chefer och ledning, över tid.
Det är varje bolagschefs ansvar att säkerställa och kvalitetssäkra arbetet mot diskriminering och för jämställdhet och mångfald. Bolagets styrelse har ett särskilt ansvar att sätta konkreta mål för arbetet och ska bevaka att arbetet drivs och utvecklas på ett bra sätt.
Kvalitetspolicy
Adapt värnar om kvaliteten på de idéer, produkter, lösningar, leveranser och tjänster vi erbjuder våra kunder. Vi ser en hög och jämn kvalitetsnivå som en grundläggande komponent i det värde våra kunder får från Adapt.
Vårt kvalitetsarbete och vår kvalitetspolicy baseras på två perspektiv:
- Intern kvalitet – vilket byggs och stöds av våra processer, vårt strukturmaterial, vår kompetensmix, uppförandekod/policies och regelverk samt att vi har en kultur som präglas av Driv, Prestation och Upplevelser – en kontinuerlig strävan mot förbättring och utveckling.
- Extern kvalitet – vilket innebär de projekt vi utför för våra kunder. Vi skall alltid leverera en perfekt produkt och högt värde för våra uppdragsgivare.
Vårt kvalitetsarbete skall harmoniera med ISO 9001 genom främst:
- att arbeta med en beskriven arbetsprocess.
- att vi arbetar med interna överenskomna rutiner.
- lagring och arkivering av intern och extern information och projekthistorik.
- planläggning, mätning och uppföljning av förändringar och förbättringar.
- att aktivt söka och åtgärda fel och brister i organisationen och i vårt arbetssätt.
- en planerad och målstyrd kvalitets- och utvecklingsprocess samt metoder för riskhantering.
- att konsekvent utvärdera och revidera vårt kvalitetsarbete i ledningsgrupp och i våra team.
Adapts ledning i de olika bolagen ansvarar för att sätta upp mål och vidta åtgärder för att ständigt förbättra kvalitet, intern arbetsmiljö och kundtillfredsställelse.
Alla Adapt anställda skall medverka och bidra till ständig förbättring av vår interna och externa kvalitet i form av till exempel dialogmöten, proaktivt och reaktivt idéarbete, projektuppföljning och analys samt genom att få utbildning.
Det är varje bolagschefs ansvar att säkerställa och kvalitetssäkra arbetet. Bolagets styrelse har ett särskilt ansvar att bevaka att den kvalitetspolicy som finns drivs och utvecklas på ett bra sätt.
Miljöpolicy
Adapt skall alltid sträva efter att använda alternativ med låg miljö- och klimatpåverkan i sin verksamhet.
Det är vår strävan och vårt mål att arbeta för en bättre och hållbarare global miljö. Som konkurrenskraftigt företag ska vi stärka vår position genom att ställa krav på miljöhänsyn. Detta gäller vårt eget företag, våra projekt, medarbetare och samarbetspartners samt även i relationen med våra kunder.
Miljötänkandet ska hela tiden vara aktivt och främja FN:s klimatmål. I alla situationer ska vi därför göra medvetna val. Där det är möjligt att ta ett beslut som är bättre för miljön än ett annat alternativ, ska detta göras.
Vår verksamhet ska bedrivas på ett sådant sätt att miljön värnas och att råvaror och energi används på rätt sätt. Syftet är att ständigt utvecklas i en positiv riktning och kontinuerligt reducera vår negativa miljöpåverkan.
Som ett tjänsteföretag skall Adapt alltid sträva åt att minimera den påverkan på miljön som vårt företag och våra projekt kan ha. Det är därför allas ansvar att tänka och agera så miljövänligt som möjligt. Ytterst ansvarig för att detta tänkande efterlevs i praktiken är respektive bolagschef och ledning. Tillsammans ska vi arbeta för att skapa hälsa, välbefinnande och jämställdhet.
För Adapts fortsatta utveckling är det viktigt att bedriva ett aktiv miljöarbete, bland annat genom att:
- så snart som möjligt vara ett klimatcertifierat företag inom ramen för etablerade regelverk och standarder.
- säkerställa att våra egna resurser, alltifrån lager till fordon och utrustning samt våra egna resor, har en så låg miljöpåverkan som möjligt. Detta är särskilt viktigt vid nyinvesteringar.
- av egen kraft och på eget initiativ säkerställa en minimal miljöbelastning i de projekt vi gör genom aktiva val i samverkan med våra uppdragsgivare.
- alltid föreslå för våra kunder att klimatneutralisera/klimatkompensera de projekt vi gör för dem.
- uppmuntra och stödja interna och externa initiativ som främjar miljön.
- genomföra interna aktiviteter utifrån ett miljöbesparande perspektiv.
- eftersträva att resor och transporter görs på ett miljöbesparande sätt.
- sätta bestämda och rimliga krav på våra underleverantörer där de mest frekventa avkrävs särskilt stort ansvar i miljöfrågor.
Det är varje anställds ansvar att driva och utveckla Adapts miljöarbete, på egen hand samt i de projektteam man verkar.
Vi kommer kontinuerligt att mäta och utvärdera att vi uppfyller de miljömål som vi satt.
Det är också varje bolagschefs ansvar att säkerställa och kvalitetssäkra arbetet. Bolagets styrelse har ett särskilt ansvar vilket innebär att bevaka att miljöarbetet drivs och utvecklas på ett bra sätt, inkluderat certifieringsarbete.
Affärsetisk policy
I Adapts verksamhet förväntas samtliga medarbetare agera ansvarsfullt och etiskt. Denna policy med tillhörande riktlinjer ger information och vägledning om hur medarbetare ska agera när det gäller affärsetiska frågor.
Anti-korruption
Adapt tolererar inte någon form av eller något uttryck för korruption.
Medarbetare får inte ge, utlova, erbjuda, begära eller ta emot ersättning eller förmåner som strider mot tillämplig lagstiftning, god affärssed eller som kan påverka, eller uppfattas påverka, objektiviteten i beslut. All hantering av gåvor, representation och andra förmåner ska präglas av öppenhet, måttfullhet och ansvarstagande. En anställd kan ta emot en gåva från en extern part, som en kund eller leverantör/partner och som är av engångskaraktär och inte överskrider 450kr [rekommenderad beloppsgräns för muta]. En anställd får aldrig ta emot pengar eller någon form av provision eller ”kick-back”, oavsett belopp.
Risk för korruption kan också finnas när andra personer eller företag agerar för Adapts räkning. Medarbetare ska därför vidta särskilda kontroll- och försiktighetsåtgärder inför och under samarbete med underleverantörer och partners.
Konkurrens
Medarbetare får inte delta i några former av överenskommelser, kontakter eller åtgärder med syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrens. Medarbetare ska sköta kontakter med konkurrenter med respekt och försiktighet samt på ett sätt som säkerställer en god affärsetik och att konkurrensregler följs. Är man osäker på generella eller specifika konkurrensregler är man skyldig att ta reda på vad som gäller.
Marknadsföring
Medarbetare ska presentera Adapts produkter och tjänster på ett korrekt och rättvisande sätt . All marknadsföring ska utformas på ett ansvarsfullt, relevant och sanningsenligt sätt och ske i enlighet med tillämpliga regler, god marknadsföringssed och lagstiftning, inte minst regler som avser person- och dataskydd (främst GDPR).
Intressekonflikter
Medarbetare ska undvika sammanhang där egna, anhörigas eller vänners intressen kan riskera att stå i konflikt med vad som är bäst för Adapt. Privata intressen och externa verksamheter får inte påverka eller kunna uppfattas påverka en medarbetarnas omdöme eller agerande när hen utför sitt arbete för Adapt.
När en risk för intressekonflikt finns, eller kan misstänkas, ska närmaste chef informeras och ansvara för att lämpliga åtgärder vidtas. Är det en ledningsperson och/eller ägare det handlar om skall bolagets styrelseordförande rådfrågas. Om intressekonflikt misstänks föreligga får den berörde medarbetaren inte vara involverad i eller fatta beslut i ärendet för Adapts räkning.
Hantering av information
Information om Adapts verksamhet ska alltid hanteras med gott omdöme och försiktighet.
Information som är affärskritisk, värdefull eller känslig för Adapt ska betraktas som konfidentiell. Vid utbyte med extern part, i synnerhet en leverantör eller partner, bör alltid ett sekretessavtal ingås.
Hantering av personuppgifter
Adapts behandling av personuppgifter ska ske med beaktande av skyddet för den personliga integriteten och i enlighet med tillämplig lag. Behandling får endast ske om det finns ett uttryckligt angivet ändamål och laglig grund för behandlingen. All form av personuppgifts-behandling ska följa relevant och nödvändig lagstiftning och regelverk, så som GDPR.
Skatt och penningtvätt
Adapt ska följa gällande lagar och regler avseende skatt och åtgärder mot penningtvätt. Medarbetare får inte acceptera, stödja eller underlätta skatteöverträdelser och penningtvätt.
Omständigheter som ska ses som varningssignaler är om motparten föreslår att betalningar ska ske kontant eller med användning av ovanlig valuta, om förslaget på affärsuppgörelse framstår som omotiverad eller överdrivet komplex eller om önskemål framförs om att involvera länder som saknar koppling till affären. I samtliga fall där tveksamhet råder eller om motparten inte vill överlämna komplett information, ska alltid bolagets styrelse konsulteras för beslut eller för att kunna vidta åtgärder.
Vid tveksamheter
Om någon form av tveksamhet uppstår i samband med en affär eller ett uppdrag som kan misstänkas beröra eller hota Adapt affärsetik ska försiktighetsprincipen tillämpas och bolagets ledning och/eller styrelse konsulteras. En medarbetare, oavsett position, som agerar på egen hand vid en tveksamhet kan bli personligt ansvarig för försummelse.
Det är varje bolagschefs ansvar att säkerställa och kvalitetssäkra arbetet. Bolagets styrelse har ett särskilt ansvar att bevaka att Adapts affärsetik håller en hög och jämn nivå och att det efterlevs och utvecklas på ett bra sätt.
Integritetspolicy och kakor
På adapt.se och studioadapt.se använder vi kakor. En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Huvudsyftet med kakor är att underlätta för dig som besöker våra webbplatser.
Vår hållning är att samla in så få kakor som möjligt. I den mån det görs har vi sammanställt lite information här nedan.
Adapts policy om kakor gäller för samtliga bolag, juridiska personer, namn, marknads- och kommunikationsplatser hänförliga till Adapt AB, organisationsnummer 559177-8153.
Vi kan använda information som vi samlar in av följande huvudskäl:
- För att driva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och justera) de tjänster vi erbjuder.
- För att uppfylla vårt åtagande som kund, leverantör och arbetsgivare.
- För att skicka kommunikation, inklusive kampanjer och nyhetsbrev.
- För att marknadsföra våra tjänster och visa annonser, på våra egna webbplatser och på plattformar där vi har tillstånd från dig eller där det är tillåtet enligt lag.
Av dessa skäl kan vi kombinera data vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer sammanhängande och personligt skräddarsydd upplevelse.
Personuppgifter som vi samlar in
Adapt kan samla in data för att säkerställa att våra tjänster fungerar effektivt och för att vi kan ge dig bästa möjliga upplevelse. En del av denna information ger du oss direkt, till exempel om du skulle registrera dig för vårt nyhetsbrev, ladda ner en guide, registrera dig för ett event eller kurs eller kontaktar oss i annat syfte.
Vi får del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra tjänster, till exempel genom kakor på våra webbplatser. Om och när vi behandlar dina personuppgifter gör vi detta med ditt samtycke och/eller baserat på legitima intressen och behov. Vilken data vi samlar in beror på sammanhanget för dina interaktioner med Adapt, det vill säga vilka val du gör, inklusive dina integritetsinställningar och de tjänster och funktioner du använder. Uppgifterna vi samlar in kan innehålla följande:
Namn och kontaktuppgifter
Vi kan samla in ditt för- och efternamn, e -postadress, befattning, företag, antal anställda på företaget och andra liknande kontaktuppgifter.
Demografisk data
Vi samlar in uppgifter om dig, till exempel ålder, kön, land och språkinställning.
Användardata
Vi kan samla in information om vilka sidor du besöker och vilka guider du laddar ner. Detta kan också onfatta information om din IP -adress.
Intressen
Vi kan samla in uppgifter om dina intressen, till exempel vilken typ av innehåll du är mest intresserad av baserat på vad du tittar på eller berättar för oss.
Vi kan samla in information som du lämnar till oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, till exempel information i vårt kontaktformulär eller feedback som du skriver, eller frågor och information som du skickar till support.
Hur vi använder dina personuppgifter
Vi använder information som vi samlar in av följande huvudskäl, som beskrivs mer detaljerat nedan:
- För att driva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och justera) de tjänster vi erbjuder.
- För att uppfylla vårt åtagande som kund, leverantör och arbetsgivare.
- För att skicka kommunikation, inklusive kampanjer och nyhetsbrev.
- För att marknadsföra våra tjänster och visa annonser, på våra egna webbplatser och på plattformar där du har tillstånd från dig eller där det är tillåtet enligt lag.
Av dessa skäl kan vi kombinera data vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer sammanhängande och personligt skräddarsydd upplevelse.
Kommunikation
Vi kan använda data för att hålla kontakten med dig. Till exempel kan vi kontakta dig via [e -post, telefon eller på annat sätt] för att svara på dina frågor om våra erbjudanden och tjänster. Vi skickar dig också nyhetsbrev när du prenumererar på våra mejl. Om du inte längre vill få vårt nyhetsbrev kan du avsluta prenumerationen på ett specifikt nyhetsbrev eller all Adapts kommunikation. Vi kommer då att radera dina personuppgifter.
Annonser & case
Vi kan använda de uppgifter vi samlar in genom våra interaktioner med dig på vår hemsida, e -postmeddelanden och tredjepartswebbplatser för att visa annonser eller case.
Kakor och liknande teknik
Adapt kan använda kakor för att förbättra tjänsterna och användarupplevelsen på vår webbplats och för att utföra nödvändig affärsverksamhet, samt tillhandahålla statistik om användningen av hemsidan eller tjänsten.
Om du besöker en hemsida lagras en liten textfil som innehåller textinformation, en så kallad kaka, på besökarens dator. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 1 juli 2011, bör alla som besöker webbsidor informeras om vad kakor används till och godkänna deras användning.
Du kan själv bestämma om du accepterar kakor eller inte. Detta kan ställas in i din webbläsare.
Dina individuella rättigheter
Adapt följer gällande dataskyddslagar i Europeiska unionen, som inkluderar följande rättigheter:
- Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för framtida behandling av personuppgifter.
- Du har rätt att begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagen), tillgång till en kopia av dina personuppgifter och begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter.
- Du har rätt att motsätta dig behandling av dina personuppgifter.
- Du har rätt att lämna in klagomål till en dataskyddsmyndighet.
Lagring av personuppgifter
Adapt behåller personlig information så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna, uppfylla de transaktioner du har begärt och godkänt, eller för andra nödvändiga ändamål, såsom att uppfylla våra juridiska skyldigheter, lösa tvister och verkställa våra avtal. Eftersom dessa behov kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang kan faktiska lagringsperioder variera. Kriterier som avgör hur lång tid vi lagrar data är, till exempel hur länge en uppgift behövs för att tillhandahålla produkter och tjänster?
Om du inte vill att kakor ska sparas eller vill ta bort redan satta kakor
Du kan själv göra inställningar i din webbläsare som automatiskt nekar till lagring av kakor eller som gör att du informeras varje gång en webbplats vill lagra en kaka. Du kan också gå in och radera alla kakor som satts tidigare. Vilka inställningar du kan göra beror på vilken webbläsare du använder, se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
Ändringar av denna sekretesspolicy
Vi uppdaterar vår sekretesspolicy kontinuerligt för att återspegla ändringar av våra tjänster.
Kontakta oss
Om du har frågor om dina personuppgifter vänligen kontakta någon av Adapts affärsansvariga.